Introduktion til blogindlægget Stiftelse af enkeltmandsvirksomhed  

Hvis man har en drøm om at starte sin egen virksomhed og blive sin egen chef, så er en oplagt måde at starte sin virksomhed op på, ved stiftelse af enkeltmandsvirksomhed. Det er en meget populær virksomhedsform, som er ideel for iværksættere at starte ud med. I dette blogindlæg kan du blive klogere på denne virksomhedsform og stiftelse af enkeltmandsvirksomhed.


Hvad er en enkeltmandsvirksomhed

En enkeltmandsvirksomhed hører under virksomhedsformen personligt ejede virksomheder. En enkeltmandsvirksomhed er en virksomhed med kun 1 ejer og hvor der ikke er noget krav om en bestyrelse eller direktion. Som ejer træffer man derfor alle beslutninger på virksomhedens vegne alene. Det er dog muligt at ansætte folk i virksomheden. 


Ved denne virksomhedsform er der desuden ikke noget kapitalkrav. Det vil sige, at man ikke behøver nogen form for startkapital ved oprettelse af virksomheden. Dog hæfter man personligt, hvilket vil sige, at man hæfter med hele sin personlige formue. Hvis ens enkeltmandsvirksomhed derfor kommer ud i gældsproblemer, så har kreditorerne ret til, at kræve deres tilgodehavende fra virksomhedsejerens personlige formue/personlige aktiver, som består af bil, hus og lignende.


Hvorfor enkeltmandsvirksomhed

Hvis man har en drøm om at starte sin egen virksomhed og blive sin egen chef, så er en oplagt måde at starte sin virksomhed op på, ved stiftelse af enkeltmandsvirksomhed. Det er en meget populær virksomhedsform, som er ideel for iværksættere at starte ud med. Det skyldes, at det er nemt at blive momsregistreret, det er nemt at få et CVR-nummer og da det ikke koster særlig meget i løbende drift, hvis man sammenligner med de andre selskabsformer. Desuden stilles der ikke krav til udarbejdelse af et årsregnskab eller til indskuddet.


Oplever man på sigt at have opnået en øget aktivitet i sin virksomhed, og ens virksomhed er voksende eller andet, har man desuden mulighed for at foretage en virksomhedsomdannelse.


Hvordan stifter man en enkeltmandsvirksomhed

For at oprette en enkeltmandsvirksomhed og få et CVR-nummer kræver det, at virksomheden kan registres for enten moms, lønsumsafgift, arbejdsgiver eller import fra eller eksport til lande uden for EU.


Hvis man sælger varer eller ydelser for under 50.000 kroner om året, så er der ikke noget krav om, at man skal momsregistreres. Overstiger man på et tidspunkt dette, er det et krav, at man bliver momsregistreret, og det skal gøres med tilbagevirkende kraft. Derfor bør man overveje, om en frivillig momsregistrering kan betale sig.


Når man skal stifte en enkeltmandsvirksomhed, uafhængigt af hvilken type virksomhed man ønsker at oprette, skal man registrere sig og få et CVR-nummer. Det kan gøres på www.virk.dk, som næsten alle danske virksomheder benytter. Det er også ens digitale indgang til det offentlige, når man driver en virksomhed. På denne hjemmeside har man nemlig senere i forløbet mulighed for at søge om løntilskud til ansatte, indberette moms og meget mere.


For at logge ind og starte sin registrering, skal man bruge sit NemID. Det er både muligt at bruge sit private NemID eller sit NemID-medarbejdersignatur. Herefter bliver man ført igennem hele registreringsprocessen.


Når man har gjort dette, kan man officielt kalde sig selv for virksomhedsejer, idet man med det har stiftet sin egen virksomhed.   


Hvad er ellers vigtigt at få styr på som virksomhedsejer af egen enkeltmandsvirksomhed

Der er en masse strategiske og praktiske ting man som virksomhedsejer skal have styr på. Det kan eksempelvis være lovgivning, regler mv.


Ydermere er en forretningsplan med blandt andet et budget en rigtig god idé af få udarbejdet, hvis man ikke allerede har det. Den er med til at sikre, at man har kendskab til markedet og sin virksomheds mål, som man ønsker at arbejde sig henimod mv.


Desuden kommer man som virksomhedsejer ikke udenom, en for mange, mindre interessant og tidskrævende opgave, som at føre regnskab. Dette kan man dog få hjælp til af revisorer, som sparrer en tid og kræfter. På den måde får man mere tid til kerneopgaverne, i sin nystartede virksomhed, hvor opgaverne i forvejen er mange, som ene ejer. 


Hvilke andre regler er der for en enkeltmandsvirksomhed 

Efter stiftelse af enkeltmandsvirksomhed er man opfattet af love som bogføringsloven og af en lov om erhvervsdrivende virksomheder. Disse virksomheder har dog ingen revisionspligt, hvilket betyder at man ikke behøver, at udarbejde skatteregnskab og årsregnskab for virksomheden. Det vil dog være en meget god idé, at udarbejde alligevel. Vælger man at få gjort dette, skal det følge årsregnskabsloven for en klasse A virksomhed.


Enkeltmandsvirksomheder bliver beskattet som personlig indkomst. Det er dog muligt også at få sit årsregnskab opgjort til kapitalafkastningsordningen og virksomhedsskatteordningen. 


Hvis man er på offentlig forsørgelse, kræver det en speciel tilladelse at få lov til at oprette en virksomhed. Hvis man registrerer en virksomhed uden denne tilladelse, vil man miste sin offentlige forsørgelse. SU er dog en undtagelse for dette. Er man på SU eller modtager ikke anden form offentlig forsørgelse, så kan man sagtens oprette sin egen virksomhed.


Hvis man har en indtægt sideløbende med sin enkeltmandsvirksomhed, har man mulighed for at fratrække underskuddet i sin enkeltmandsvirksomhed fra sin individuelle indkomstskat.

 

Hvad kan enkeltmandsvirksomheder bruge en revisor til

Efter stiftelse af enkeltmandsvirksomhed kan med fordel bruge en revisor til at overholde bogføringsloven, skatteregnskab, momsregnskab, rådgivning og for at holde sig opdateret omkring nye krav, love samt regler på området. Det kan koste dyrt at have fejl i sit regnskab. En revisor kan spare en for både tid og kræfter, så man netop får mere tid til det, som man er bedst til.


Kontakt os og få et uforpligtende tilbud

Som det fremgår af blogindlægget, kan det godt betale sig for enkeltmandsvirksomheder af få hjælp af en revisor. 


Hos OB Revision specialiserer vi os i små og mellemstorevirksomheder. Vi tilbyder revision og -rådgivningsydelser i meget høj kvalitet, til fordelagtige priser samt hjælp til privat økonomien uden ekstra fakturering. Vores revisorer har mere end 25 års erfaring i branchen, og vi sætter stor pris på alle vores kunder. Af den grund nyder vi at rådgive dig og følge din udvikling.

 

Er du interesseret i at høre mere om hvad vi kan tilbyde dig, kan du læse mere under vores Ydelser eller ved at kontakte os vis konktaktformularen. Herefter vil du indenfor 48 timer modtage et telefonopkald fra os.